Gezond op gewicht

De vakantie zit er voor de meeste mensen weer op. Heerlijk genoten en misschien ook wat meer “onverantwoorde “ voedingsmiddelen genuttigd? Moet kunnen zou je zo zeggen!

Maar helaas blijkt dit bij velen niet zo te werken.

Iedereen kent wel het verschijnsel dat het soms moeilijk is om een aantal kilo’s kwijt te raken. Kilo’s lichaamsgewicht die er in de loop van de tijd zo stiekem aan zijn gekomen. Dan hoor je ook nog heel vaak het bekende spreekwoord: ieder pondje gaat door het mondje!

Maar is dat wel waar?

Het blijkt dat dit inderdaad niet waar is!! Volgens de laatste onderzoeken blijkt dat bij 50 % van de mensen met overgewicht, de oorzaak niet alleen in de voeding en lichaamsbeweging is te vinden. Natuurlijk is bewegen heel gezond en hoort dat erbij, maar is dit niet de enige oplossing tot gewichtsverlies. Sommige mensen worden zelfs al van de kleinste hoeveelheden voeding zwaarder en de kilo’s zitten er al weer aan. En al eet je nog maar zo weinig, je wordt alsmaar zwaarder. Een dagje met wat “foute” voeding kan al een toename geven van enkele kilo’s lichaamsgewicht. Je zou zeggen dat dit niet mogelijk is maar bij velen is dit helaas maar al te waar. Dat geeft dus ook zeker de nodige frustraties net zoals het bekende jo jo effect. Ben je eindelijk heel blij dat je na een lange periode van afzien en ontzeggen op gewicht staat, blijkt de weegschaal alweer enkele grammen in de foute richting uit te slaan. Zeker als je weer enigszins in het bekende oude patroon van eten terug schiet. Dan kunnen je haren recht overeind gaan staan en uit frustratie niet meer weten welke kant je op moet om op gewicht te kunnen blijven staan.

Maar de oorzaak bevindt zich ook vaak in een onderliggend probleem van het functioneren van ons fysieke lichaam. Want dat lichaam wil het wel doen maar kan het simpelweg niet.

Zo kunnen er tal van oorzaken ten grondslag liggen om niet af te kunnen vallen.

Tot nu toe bekende oorzaken:

  • Verkeerde voeding of voedingstekorten. Je weet niet dat je verkeerde voeding of te weinig water binnen krijgt en denkt dat je heel goed bezig bent.
  • Verminderd verzadigingsgevoel
  • Te weinig beweging
  • Verlaagde verbranding
  • Vertraagde schildklierwerking/ en of bijnier uitputting
  • Hyperinsulinemie
  • Insulineresistentie
  • Koolhydraatverslaving
  • Menopauze , andropauze ( en de aanloop van jaren daar naar toe)
  • Gebruik van medicijnen
  • Aangeboren problemen met de suikerhuishouding (moeder kan al zwangerschaps suiker hebben gehad zonder dat zij dit wist)
  • En vooral last but not least: stress!! Stress kan vanuit de buitenwereld ontstaan maar ook zeker door aandoeningen in het lichaam zelf. Het lichaam kan hier geen onderscheid in maken

Zoals je hebt kunnen lezen kan de oorzaak inderdaad een aandoening zijn van het fysieke lichaam. Als je niet of heel moeilijk kunt afvallen, IS DE OORZAAK OOK VAAK EEN HEEL STUK FYSIEK. En zeker niet alleen de voeding of te weinig beweging, zoals de media en overheid ons nog steeds willen laten geloven.

Wist je overigens dat je een groter risico loopt op het ontwikkelen van diabetes type 2 als je al jaren last hebt gehad van hyperinsulinemie? Hyperinsulinemie is op een eenvoudige manier te meten door een bloedanalyse. Hyperinsulinemie of insuline resistentie ontstaat vaak door voeding, niet de hoeveelheden voedsel maar vooral draait het om wat- en hoe vaak je bepaalde voeding eet.

Een andere oorzaak van overgewicht kan ook een bijnieruitputting zijn die misschien al jaren bestaat. En waardoor uiteindelijk de schildklier ook niet meer optimaal kan werken. Een gevolg zal toename zijn van je lichaamsgewicht.

Een te hoog lichaamsgewicht geeft ook vaak een verhoogd cholesterol wat meestal door een probleem in je lichaam zelf ontstaat en niet door alleen een verkeerde voeding. Neem nu bijvoorbeeld het ei. Jaren terug werd hier ophef over gemaakt dat dit zo slecht zou zijn en de cholesterol zou laten stijgen. Maar een ei blijkt heel gezond te zijn en is juist nodig voor de juiste bouwstoffen voor het lichaam. En blijkt niets van doen te hebben met het verhogen van het cholesterol.

Of de overtuiging dat je juist alle producten zo vetarm mogelijk moet eten en drinken. Want vet is slecht voor het lichaam toch? Ook dit is absoluut niet waar. Het gaat er juist om welk vet dat je eet en van de verkeerde vetten wordt je inderdaad dik. Neem bijvoorbeeld de olijfolie van de eerste persing of kokosvet. Deze vetten zijn de juiste vetten en zijn vooral nodig voor de opbouw van vele lichamelijke organen en systemen en hormonen.

Als je dit nu allemaal zelf uit moet gaan zoeken, kan het een lastige klus worden.

De therapie die ik vervolgens in mijn behandelplan toe pas is erop gebaseerd om de stoornissen op te sporen en op te lossen. De voeding wordt bekeken en vanuit een nieuwe aanpak proberen we weer het lichaam zo gezond te krijgen dat het weer kan gaan verbranden, zonder dat het alles meteen weer op wil slaan als lichaamsvet. Hier wordt niet bedoeld; calorieën tellen. Het gaat erom wat je eet en niet hoeveel je eet.

Indien nodig kan een ondersteuning van een laboratorium met specifieke tests een mogelijkheid zijn. Heb je hulp nodig in het vinden van een gezonde balans van je lichaamsgewicht, wil je geen calorieën meer tellen of je onnozel sporten, maak dan een afspraak of neem contact. Aarzel ook niet als je nog verdere informatie wilt verkrijgen, ik licht dit artikel dan graag nader toe.